Thursday, 15 November 2012

اكتب عن ايه و لا ايه..؟؟

مش عارف اكتب عن ايه
مليون فكرة في دماغي و لكنها تشبه الكلمات المتقاطعة
مختلفة و متناثرة و من كل حدب و صوب و لكنها تتقاطع في نقاط مشتركة
افكار و موضوعات اهم ما يميزها جميعا انها موضوعات محبطة للغاية و تصب في النهاية في بحر عميق
بحر اسمه الخوف من المجهول و المستقبل الغير واضح المعالم..!!
اكتب عن اخلاق المصريين اللي انهارت..
او اللي هي اصلا منهارة و احنا ماكناش واخدين بالنا..؟!!
هو مين بالضبط اللي افسد اخلاق المصريين و اوصلنا لهذه الحالة المذرية من سوء الاخلاق و الطباع..؟!!
الأنظمة المستبدة اللي حكمتنا على مدار التاريخ..
و لا الجهل و عدم الاهتمام بالتعليم..
ولا  الشعب دة اصلا جيناته جينات فوضوية و مفيش فايدة من محاولات اصلاحه..؟!!
اكتب عن التعصب الديني المبني بالأساس على الجهل بكل قيم التسامح و الإخاء و الدعوة الى سبيل الله بالحكمة و الموعظة الحسنة..؟!!
اكتب عن اللي جعلوا كل اهتماماتهم و مجهوداتهم و انجازاتهم في حجب المواقع الاباحية في وقت يوجد فيه اكثر من مليون طفل مشرد او ما يطلق عليهم اطفال الشوارع بلا مأوى و لا مسكن و لا ملبس و لا رعاية صحية..
قنابل موقوتة ستنفجر في وجوهنا جميعا..!!
اكتب عن اعلاميي الإثارة الذين لا هم لهم الا استضافة كل من هو شاذ فكريا و نفسيا
احدهم يستضيف شخص مجنون يدعو لهدم الاهرامات و ابو الهول و الأخر يستضيف مهووس و غاوي شهرة يطلب اباحة الجنس قبل الزواج..؟!!
اكتب عن مقدمي برامج وضعوا نصب اعينهم هدف واحد فقط و هو تصفية حسابات سياسية و فكرية مع جماعة الاخوان المسلمين و الممثلة في رئيس الجمهورية
و لتذهب الجمهورية نفسها و من يعيشون على ارضها الى الجحيم..فالمهم هو الثأر فقط لا غير..!؟!!
اكتب عن الدستور (الجملي)... و اللي مش عايز يخلص الا لما يخلص على اللي باقي من صحتنا و لا اللي عايزين يستولوا على دستورنا اللي حلمنا بيه لصالح افكارهم المتعفنة البالية..؟!!
اكتب عن اللي بيحرموا علينا عيشتنا ؟!! و لا اللي بيكفرونا..؟!! و لاعن النخبة اللي هي عايشة في برج عاجي ..؟!! و لا عن كدابين الزفة و اللي عايزين يعيدوا انتاج نظام الوطني الديمقراطي المنحل بنفس النفاق و الفساد مع تغيير الاشكال و المسميات..؟!!
اكتب عن قضية مذبحة بورسعيد و اللي اتوقع ان تخرج احكامها بكمية براءات تاريخية لعدم كفاية الأدلة و ليذهب دماء هؤلاء الشباب هذرا بلا قصاص او ردع او حتى ضمان الا تتكرر تلك المذبحة مرة اخرى..؟!!
اكتب عن اسفاف السبكي و المزاج السينمائي العجيب لهذا الشعب و الذي يجعل فيلم تافه و مسف يحتل المركز الأول في قائمة اعلى الأيرادات اليومية في تاريخ السينما المصرية...؟!!
طيب اكتب عن التحرش...؟!! و اللي اصبح فقرة ثابتة في احتفال الشعب المصري في كل عيد زيه زي اغنية يا ليلة العيد او اللبس الجديد؟!!
اكتب عن الندالة..؟!!
و لا عن البطالة....؟!!
و لا عن الشرطة و اللي من الواضح انها مش محتاجة اي مسحوق عادي كدة علشان تنظف...
واضح ان البقع صعبة جدا على اي مسحوق غسيل عادي او حتى ديتول..!!
و لا عن سوريا و اللي بيقل الاهتمام بها تدريجيا حتى كدنا ننسى ثورة اندلعت منذ اكثر من عام و لا تزال مشتعلة و لا يزال الشهداء يتساقطون يوميا بلا ادنى اهتمام او تدخل جدي و مؤثر..؟!!
اكتب عن كآبة اصبحت هي المزاج العام لأغلب المصريين بعد ان كان الأمل في غد اجمل هو السمة المميزة لهذا الشعب منذ حوالي سنتين..؟!!
اكتب عن شعب قرر يمارس حق الاضراب و لكنه نسي او تناسى ان الاضراب له اصول و قواعد و ان الاضراب لابد ان يكون متدرجا و ان يكون ذو مطالب واضحة و معقولة و قابلة للتحقيق فجاء اضراب اغلب فئاته اضرابا مدمرا يهدر حقوق الغير لا يأتي بحقوق المضربين..؟!!
اكتب عن شفيق الهارب و لا عن اعوانه في الداخل و الذين للأسف الشديد يحتل بعضهم مناصب لا يصح معها اطلاقا ان ينحازوا لشخص مطلوب للعدالة و مطعون في نزاهته و ذمته المالية..؟!!
اكتب عن فئات في المجتمع المصري لا هم لها الا الحفاظ على مكتسباتهم الفئوية التي حصلوا عليها في ظل نظام فاسد بائد لم يمنحهم تلك المميزات حينها الا كرشوة ليس الا
و مع ذلك فهم غير مستعدين اطلاقا للتنازل عن تلك الرشوة حتى و ان كان البديل هو مزيد من الفساد و التخلف و التقهقر...؟!!
اكتب عن اشخاص اسائوا فهم الحرية و تخيلوا ان الحرية ما هي الا لاسفاف و سوء الادب و الاخلاق و عدم احترام القامات و الهامات الكبرى في هذا البلد
اشخاص فهموا ان الخلاف في الرأي يجيزلهم السباب و الطعن في الذمة و الشرف..؟!!
اكتب عن ايه و لا ايه و لا ايه.....؟!!
موضوعات غير مترابطة نظريا ... و اكنها عمليا موضوعات و قضايا متقاطعة تصب كلها في مصب واحد

لم تقم ثورة يناير من اجل هذا ابدا....ابدااا


13 comments:

  1. هي فعلا حريرة على رأي المغاربة..

    لكن على كدا
    قلت حضرتك كل شئ
    تقريبا يعني

    معاك الله يامصر

    ReplyDelete
  2. اظنك كتبت بما يكفى...كفايه متفرجهاش اكتر من كده...قلبت المواجع عليك و عليا

    ReplyDelete
  3. هذا تشخيص واضح للداء الذى يعانى منه المجتمع كلنا فعلنا مثلك شخصنا الداء ولكن الحكيم الذى يبحث عن شفاء المرض يبحث أولا عن أسباب المرض و يمنع المريض عنها بذلك تكون أول خطوه ثم يصف العلاج ..... بداية سبب الداء بل أهم أسبابه هو ضعف الإيمان الذى إستشرى فى النفوس فما عاد هناك من يقنع بما قسمه له الله وليته يسعى بما يرضى الله ليحسن من نفسه بل ليس هناك مانع من فعل أى شئ فى سبيل تحقيق مصالحه وحتى لا يكون كلامى مبهما منظومه جديده فى التعليم تربى الأطفال على إحترام القانون بدون حاجه لوجود عسكرى يجبرها على إحترامه وبمجرد تمارين عمليه بسيطه يجريها المعلم مع تلاميذه لإحترام القيم والنشأه على أن هذا لا ينبغى أن أفعله لأنه مخالف للقانون ولا يرضى ربى ......أما الكبار فعلاجهم تطبيق القانون وبحزم مع الجميع بلا إستثناء مع تغليظ تدريجى للعقوبات فهب مثلا مخالفة السير عكس الإتجاه كانت عقوبتها السجن ونطبق ذلك على الجميع فهل ستجد من يسير بعد ذلك عكس الإتجاه عندما يصل إلى أسماع الناس أن الطبيب فلان أو الضابط فلان أو المستشار فلان تم معاقبته بذلك .... الأمثله كثيره ولكن حتى لا أطيل تقريبا هذه هى روشتة العلاج .....حبى وتقديرى لك د. مصطفى عوض الله

    ReplyDelete
  4. تكلم عنهم او ماتكامش احنا ماشين فى اتجاه هيطلع اكتر منهم فاختار بسرعه عشان المواضيع قابله للزياده

    ReplyDelete
  5. المآسي كتيره

    لدرجة ان انا كمان مش عارف ارد على ايه ولا ايه

    مجهود تفكير سنين من أجل الإصلاح أعتقد انه ضاع

    ReplyDelete
  6. بيقولوا ان الباحثين بيقولوا
    ان بعد الثورات بيحصل كده
    فاده عادي

    بس اللي قلقني اننا نقعد 50 سنه زي فرنسا كده لحد مانتظبط
    ودي فرنسا يبقا احنا 100 !!!

    ReplyDelete

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails