Thursday, 20 May 2010

افريكانو


عشنا طول عمرنا بننظر لهم نظرة دونية....مستضعفينهم .....محتقرينهم
يعني ايه (افريقي) من وجهة نظرك؟
يعني اسود....ضعيف....مهنة حقيرة....غبي....عضلات بدون مخ...أعمال شاقة....مادة للكوميديا في الأعمال الدرامية....ملابس فاقعة.....رقصات و تقاليع غريبة....الخ
للأسف.....هي دي انطباعاتنا على الأفارقة.....اتربينا على كدة....اي افريقي نشوفوا في الشارع ننظر له نظرة غريبة و كأنه كائن فضائي.
الأفريقي دائما في ذيل القائمة في كل شيء....لا نحترم منهم الا (محترفي) لعبة كرة القدم فقط...اي افريقي بالنسبة لنا لا يساوي شيئا اذا لم يكن لاعب كرة قدم...و حتى لو كان لاعب كرة (نص كم) فلن يسلم من السنتنا.
حتى في المنافسات الرياضية ندعي دائما ان (كعبنا عالي) على (السود).........(السود) هكذا نقولها....!!!
ندعي دائما اننا مسلمون...و لكننا مسلمين اسما فقط و ليس فعلا...فالإسلام لا يفرق بين عبد و أخر الا بالتقوى فلا فرق بين العربي و الهندي و الأسود و الأوروبي.
هل نعامل جميع الناس بلا تمييز بسبب عرق او لون او جنس؟ّ!!!!!!
نغضب و نحتج ونندد بشدة اذا عوملنا كعرب او مسلمين بطريقة عنصرية في امريكا او اوروبا....و لا نحاسب نفسنا لحظة واحدة على معاملتنا لهذه الكائنات الأفريقية.
قتل المتسللين الأفارقة الى اسرائيل عبر الحدود المصرية اصبح يتم بصفة دورية من قبل دوريات حرس الحدود المصري.....نعاملهم كحيوانات ضالة متسللة...نتعامل معهم معاملتنا لفأر يتسلل الى منزل لا كإنسان ضاقت به سبل الحياة فقرر البحث عن رزقه في مكان أخر.
من ينسى مهزلة سحل الاجئين السودانيين بميدان مصطفى محمود بالمهندسين على يد الأمن المصري...و كيف تسببت عصا الأمن الغليظة في قتل عدد من الاجئين السودانيين في فضيحة انسانية بكل المقاييس لم تكن لتحدث لو كان هؤلاء الاجئين اوروبيين او حتى اسيويين....انما افارقة.......فثمنهم رخيص...او هم بلا ثمن اساسا.
نسخر دائما من ضعف امكاناتهم المادية...و عدم قدرتهم على تنظيم الإحتفاليات و التظاهرات الرياضية الكبرى....نسخر منهم و نحتقرهم بدلا من ان نمد لهم يد العون و نساعدهم.
اهملناهم و هرولنا نحو من يهينوننا...و كأن (القط ما بيحبش الا خناقه)...تركنا الجنوب و اتجهنا شرقا نحو البترول و حسابات الدينار و الريال.
نحن اهملناهم و اهتم بهم غيرنا....قرر ان يمد لهم يد العون....عاملهم كشركاء و ليسوا كعبيد او خدم....عاملوهم كبني أدمين....لونهم ليس سبة او عورة او مادة للسخرية او الإستهزاء.
مستضعفي الأمس قرروا ان يصبحوا اقوياء.....قرروا ان يخرجوا من القمقم...العالم تغير من حولنا و نحن ما نزال نعيش على امجاد الماضي يوم كانت لنا الكلمة العليا في افريقيا....نعيش في زمن حركات التحرر....لم ندرك بعد ان الأفارقة قد نضجوا بما فيه الكفاية بحيث لم يعد احد واصيا عليهم.
هم نضجوا و كبروا.....و نحن رفعنا ايدينا عنهم.....و اليوم نفاجأ بأنهم يتخذون قرارات جريئة...و يقيمون سدودا....و يخططون لمشروعات تنموية تضر مصالحنا وامننا القومي.
و بدلا من ان نعترف بسياساتنا الخاطئة في التعامل مع هؤلاء القوم...نجد من يزيد الطين بلة بالتلويح بإستخدام القوة لحماية مياهنا و امننا القومي....!!
وكأن هذه الدول مجموعة من القبائل التي لا تزال تستخدم الحراب و الرماح في حروبها و قتالها.
اخطأنا كثيرا في حقهم....اهملناهم....استهنا بهم.....تركنا غيرنا يشاركهم التنمية و يأخذ بيدهم نحو التقدم و اكتفينا نحن بالفوز عليهم رياضيا...بل و التندر عليهم و على امكانياتهم و قدراتهم.
و اليوم نكرر نفس الخطأ بتهديدهم بإستخدام القوة ضدهم.
لا اعلم كيف سنخرج من هذا المأزق.....فمن حقهم تأمين حصتهم من المياه مثلنا تماما....و ليس منطقي ان نطالبهم بتأمين احتياجاتهم من المياه عن طريق الأمطار (كما قرأت في الصحف) و ترك النيل لنا!!!!!
لا اعلم ما هي مطالبهم بالضبط...و هل هي مشروعة و عادلة ام هي متعنتة و غير منطقية...؟؟
و لكني اعلم تماما...ان الترهيب و التهديد بإستخدام القوة ضد هذه الدول لهو خطأ فادح اعتقد ان هناك الكثير في دوائر السلطة تدرك عواقبه و تضحياته جيدا.
و اعلم ايضا ان من اتلف شيئا فعليه اصلاحه.....و من اتلف علاقتنا بتلك الدول خلال السنوات الماضية عليه ان يصلحها و بدون خسائر نتكبدها كمواطنين او كدولة فقدت الكثير و الكثير من هيبتها.

28 comments:

  1. احييك على البوست الرائع ده بجد

    احنا فعلا عنصريين جدا .. اللي بتكلمك دي واحدة مصرية وأزمة حياتها كلها وجريمتها وذنبها إن بشرتها سمراء .. لك أن تتخيل حجم العنصرية التي واجهتها طول حياتي ومازلت حتى الله أعاني منها


    نحن شعب عنصري بلا أدنى شك فى ذلك .. وعندما طرحت قضية المياه فى المدونة جائني تعليق يقول هكذا بالحرف الواحد

    مبقاش إلا شوية الجعانين دول عشان يمنعوا عننا حقنا

    !!!!!!

    ReplyDelete
  2. و لكني اعلم تماما...ان الترهيب و التهديد بإستخدام القوة ضد هذه الدول لهو خطأ فادح اعتقد ان هناك الكثير في دوائر السلطة تدرك عواقبه و تضحياته جيدا.
    و اعلم ايضا ان من اتلف شيئا فعليه اصلاحه.....و من اتلف علاقتنا بتلك الدول خلال السنوات الماضية عليه ان يصلحها و بدون خسائر نتكبدها كمواطنين او كدولة فقدت الكثير و الكثير من هيبتها.


    دى خلاصة الكلام وفكرتنى بمقال الاستاذ عبد البارى عطوان فى القدس العربى اول امبارح لما قال تقريبا نفس الكلام وان بينتقد مصر جدااا كحكومة ونظام ودبلوماسية فشلت فى علاقاتها اللافريقية للاسف الشديد بدل ما تعمل تحالفات استراتيجية تأمن حدودها الاقرب زى ما محمد على باشا عمل من 200 سنة

    تحياتى ليك وربنا يسترها

    ReplyDelete
  3. مفتكرش يا احمد ان كل الناس عندها عنصريه تجاه السود كما تطلق عليهم أو يطلق عليهم بعض الناس لأن الناس دى ربنا خلقهم كده ويعنى اييه الناس تحكم على أشخاص بلونهم طيب انت عارف ان أكتر ناس قلبها طيب ونفوسهم صافيه ودمهم خفيف ذى الناس اللى بشرتهم سمرا وبالنسبه لموضوع المياه ومشكلتنا مع دول المنبع معاك حق فى اللى انت بتقولهوانا شايف ان الحكومه المصريه لازم تاخد مواقف سليمه بدل شغل العضلات او التجاهل اللى بيتعاملوا بيه ده

    ReplyDelete
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    سيدى الفاضل
    نعم نحن لدينا عنصريه فائقه
    مابين الابيض والاسمر حتى فى قريتنا هذه
    واحب ان اتى
    قال رسولنا الصادق الامين
    لا فرق بين عربى واعجمى الا بالتقوى
    .............
    اما من ناحيه الحدود
    فاانا لا اريد اى شخص افريقى يتجه الى اسرائيل لان هذا فى صالح اسرائيل
    ومع قولى هذا لا تحسبنى اننى اقف بجانب الحكومة المصريه فى قتل الافارقه
    اتمنى ان يمسكوا الافارقه ويرجعوهم على بلادهم
    كما يفعل فى المصريين عندما يذهبون الى ايطاليا
    اتمنى ذلك

    ReplyDelete
  5. يا سيدي الموضوع مش موضوع عنصرية ولا حاجة كل الحكاية ان أثويبيا كانت أمبراطورية وعايزة تبقى امبراطورية تاني ولقت مين قدمها واحد عجوز سنانه طايرة وكل الدنيا بتطلطش فيه.. وناس من اسرائيل عمالة تسخن فيهم لهدف في نفس يعقوب واحنا نايميين في العسل...محمد على كان مجهز جيش للدفاع بس عن منابع النيل..وايام عبد الناصر كان مافي حد يقدر يفتح بقه عشان خيره ع الكل ...اما العنصرية دي فادي دليل الجهل والخيبة اللي بالويبة..والضعبف تملى هو اللي بيبقى عنصري ..زي ما الاغلبية عنصرية ضد الاقلية...المسيحي الشيعي الست البهائي الزمالك المعارضة ألخ لو كان الطرف التاني واثق من نفسه كان تسامح مع دول

    ReplyDelete
  6. ناسف
    لعدم اتمام قراءة الموضوع
    النيل
    اتمنى ان تقراء
    الموجود على هذا الرابط
    بااسم حلم مفزع عن النيل وابو الغيط
    http://qalbfars.blogspot.com/2010/04/blog-post_19.html
    ------------
    وطبعا احنا غلطنا فى حق الدول حوض النيل وان اسرائيل استغلت
    هذا واموال اسرائيل فى دول حوض النيل كتير
    ____________
    واتمنى ان تشارك فى الصالون الفكرى الثالث
    http://qalbfars.blogspot.com/2010/05/blog-post.html

    ReplyDelete
  7. موضوع العنصرية حقيقي ومعاش وفعلا وللمفارقة نحن جميعا افارقة ومع ذلك ننظر لهم وكأننا نحن من قارة اخرى
    معك كل الحق ديننا حارب هذه العنصرية ونجح في ذلك بحيث اصبح كل المؤمنين اخوة لافرق بين عربي أو أعجمي ولا بين ابيض واسود الا بالتقوى لكن بمرور الوقت ابتعدنا عن ديننا وضعف الوازع الديني فينا وعادت بذور الجاهلية تنمو وتترعرع فينا من جديد
    بخصوص مصر انا والله عندي سؤال فقط هل دولة كمصر تستحق وزير خارجية كأبو الغيط???!!!!!!

    ReplyDelete
  8. اه عنصريينت طبيعتنا كده
    عايز تتااكد شوف المصريين بيعاملوا بعضهم ازاي
    شوف اهل النوبه ولا بدو سيناء بيتعاملوا ازاي

    ReplyDelete
  9. Actually, i met different nationalities and i found that INDIAN, PAKISTAINI,AFRICAN MUSLIM are much much better than us in egypt ,they are smart,have good maner ,respect every one ,never look down upon any person who may be less than them in status ,they are real muslim ,every nation is progressing but egypt ;we are so lozy to work we are honered with our previous history and never look forward!!!thank u for the unique articles every week.peace be upon u..

    ReplyDelete
  10. لا
    هو الموضوع مش كده
    هو عاوز يعمل تعديل في اتفاقيه المياه بحيث انه يقلل حصتنا وده مش من حقه
    هو عاوز ينمي بلده، ينميها براحته لكن مش على حسابنا
    وكان الرد لينا ان مفيش اي مانع ان أي حد يعمل انشالله 100 سد
    لكن المهم ان تصل كمية المياه 55 مليار متر مكعب لمصر سنويا
    احنا لم نعترض على أي مشاريع لهم
    ولكن اعترضنا فقط على ان حد ياخد مننا حاجه
    لن زي ما هو عنده تنميه احنا كمان عندنا
    .....
    النقطه الاهم اللي انت ذكرتها في الاول
    افريقيا دي عباره عن كنز
    كان طول عمري بتمكلم عنه وكان نفسي اسافر اشتغل هناك ولي واحد صديق بالفعل في غانا وواحد تاني في اثيوبيا وربك فاتح عليهم من وسع
    لكن مع الاسف احنا تأخرنا جدا جدا لغايه ما دخل- مش هاقول اسرائيل- ولكن الصين
    الصين دخلت بلد زي تنزانيا وكسرت الدنيا وقامت ببناء ملاعب كرة قدم مجانا ومنحه من الحكومه الصينيه وده جر رجل لأن لهم هناك مشاريع عملاقه
    احنا ملناش غير المقاولون العرب
    مع الاسف تأخرنا كتير جدا جدا جدا
    وتركنا الملعب لغيرنا
    لكن صدقني الفرصه لم تضيع ولسه موجوده
    ده حتى الفرصه موجوده في السودان
    بس امتى هانستغلها انا مش عارف

    ReplyDelete
  11. اعتقد ان العنصريه منتشره بالفعل
    لكن الموضوع مش عنصريه
    الموضوع في اخر سطرين كتبتهم
    ان من افسد شيء فعليه باصلاحه دون ان يكبدنا اي خسائر
    لكن للاسف الخسائر ستحدث حتما لانه لا يوجد اي حل بديل فيما اري

    بخلاف ان من اوقعنا في المشاكل لن يستطيع حلها يجب التخلص من العقلية التي انتجت هذه المشكلات

    ReplyDelete
  12. الشعب المصرى معذور عنصرى لانه مغلق على نفسه لكن المصريين طيبين وبيحبوا الناس لكنهم مستهترين اكتر يعنى يستقلوا بعقليتهم اه يحتقروهم لا ازمه دول حوض النيل اتت من غفله المصريين عن حقوق واحتياجات دول الجوار ونسينا زمان وايام زمان لما كانت مصر زعيمه واقفه جنب اخواتها الله يرحمك يا عبد الناصر

    ReplyDelete
  13. لوسمحت/لاتعجبني صفة التعميم في حديثك..الأنسان أنسان "أبيض اسود ملون"ربناهواللي بيخلقناوبيشكلناواي حدبيتعامل مع من منطلق أسودوأبيض مخطيء تمامآ..أمابالنسبه لموضوع المياه وأثيوبيافرئيسهايريدعمل بروماجندالنفسه وسط شعب حكمه 19 سنه وذلك من أجل أصوات اكثروتأييدقومي من شعبيته التي زادت بالفعل بعدتصريحاته وسبه لمصر..فقل لي أذن من يكره من؟ تقبل مروري

    ReplyDelete
  14. للاسف كلامك صح
    و احنا بنتعامل معاهم على اننا بيض و احنا اصل للشمال سود بس فاتحين شوية

    المشكلة من جونا قبل برانا لما نلاحظ ان اهل انوبة نفسهم بيعانوا مننا و هما مصرين

    ربنا يفوق الناس

    ReplyDelete
  15. احمد

    اولا احب ان اعبر لك عن كامل احترامى ، لجمال الاسلوب ووضوح الفكره ، وسخونتها التى استشعرتها مع كل كلمه قرأتها الان.
    وانت معك كل الحق فيما قلت ووضحت تماما بدون اى خلاف معك حقاً.

    الا انى لدى توضيح بسيط ، الا وهو ان هؤلاء القوم "هم بالفعل ، ليسوا بالدرجه العاليه من "الفطنه والعلم والتفهم " وهذه حقيقه لا يمكن انكارها . وانا اعلم ذلك تمام العلم من احتكاكاتى بكثير منهم بحكم عملى فى بلد يكثر فيه وجود جميع الجنسيات.
    ترى ، انهم مثلنا فعلا مقارنة بالغرب ، فلا احد عاقل مثقف يستطيع ان ينكر ، اننا يا عرب فعلا همجيين بعض الشئ وثقافتنا ولغتنا فى الحوار مضمحله ومتدنيه جداً مما يسمح لاى احد ان يلصق الكثير من التهم الينا.

    الا ان المشكله اننا كعرب وانهم كأفارقه ، سواء فى التخلف والاضمحلال وان اختلفت الدرجه ، وكلا منا يسغله الغرب ويطوعه لنهب خيراته وموارده ، وليس بالترهيب والتلويح باستخدام القوه ، بل بالنعومه وادعاء الصداقه كما قلت ، واظهارهم احترام عقولنا وثقافتنا كذباً (للضحك على ذقوننا )كما يقولون.

    لا امل لكلينا ان لم نفهم ونعى جيداً اننا فعلا متدنيون.

    واخيرا ومره اخرى ، احسنت

    ReplyDelete
  16. انسانة:
    المشكلة ان ما نعانيهمن عنصرية بعض الشعوب تجاهنا نمارسه نحن تجاه بعض الشعوب الأخرى
    منتهى التناقض
    تحياتي

    ReplyDelete
  17. Foxology:
    و تفتكر كحمد عالي باشا كان وطنيا اكثر ممن يحكمونا هذه الأيام؟

    ReplyDelete
  18. Anonymous:
    بالتأكيد مشكل الناس عنصريون و لكن نسبة منهم لا تزال عنصرية و تنظر للأخرين من خلال الوانهم و اشكالهم
    تحياتي

    ReplyDelete
  19. بلال:
    اتمنى ان يتم منع الهجرة و ليس قتل المهاجرين

    ReplyDelete
  20. tarkieb:
    انا موافقك تماما
    فعلا اللعنصرية دليل ضعف وعدم ثقة بكل تأكيد

    ReplyDelete
  21. بلال:
    علم و ينفذ ان شاء الله

    ReplyDelete
  22. خواطر شابة:
    مصر لا تستحق ناس كتير قوي واخدين اماكن لا يستحقونها على الإطلاق

    ReplyDelete
  23. dr.lecter:
    و نشتكي من عنصرية الأخرين تجاهنا
    لا حول ولا قوة الا بالله

    ReplyDelete
  24. bomsaya:
    all nationalities you mentioned are resbectable and most of them are hard workers
    their manners are ideal for muslims (most of them,ofcourse not all)
    but arabs are voice phenomena
    only voice with no work

    ReplyDelete
  25. لورنس العرب:
    اعتقد انتحديهم السافر لنا نابع من تجاهلنا لهم وعدم الاكتراث بهم او بدولهم
    و اعتقد انهم يروا ان الفرصة قد اصبحت مواتية لهم لرد الصاع صاعين
    بالنسبة لأفريقيا طبعا كنز...واهم كثيرا من دول نهاجر اليها و نتذلل لهم
    الا ان ينقصنا الفكر بعيد المدى

    ReplyDelete
  26. ذو النون المصري:
    وهل تعتقد انه سيصلحها؟؟
    امين يارب

    ReplyDelete
  27. العنصرية مش بس مع السود العنصرية موجودة في حاجات كتير حتى بين المحافظات وبعضها يقولك يا عم ده صعيدي مبيفهمش حاجة او منوفي وفلاح او دمياطي بخيل الخ الخ نماذج كتير

    العنصرية كمان هتلاقيها في تعامل الناس مع بعض يعني بعض دكاترة الجامعة مع طلابهم وبعض الموظفين مع الناس ونماذج تانية كتير

    اللي ساعدوا دول افريقيا ساعدوهم علشان مواردهم المالية اللي مش عارفين يستغلوها فقط وعلشان اغراض تانية مش قصدهم تنمية او مش علشان
    بيحبوا الخير

    درست مع زميلات من افريقيا وكانوا في قمة الذكاء وأحسن صديقة في حياتي كلها كانت أفريقية ولغاية دلوقتي ملقتش صديقة في وفائها وحنيتها وذكائها

    دلوقتي فعلا افريقيا اتغيرت وبقى فيها تكنولوجيا وبقت متطورة اكتر من الأول بكتير

    ReplyDelete
  28. @لورنس العرب
    نموذج نظرتك لكنز و استغلال منفعة ضيع مصر في الداخل و كرامة و احترام المصريين في الخارج. عمر الانسان الاستغلالي و الانتهازي ما حيوصل لحاجة و عمر الناس ما حتحترمه
    @ ويكا
    انت بتعمم و بتخلط الامور و في دول الخليج المصرين بيعاملوا معاملة اسواء من الجميع و بشكل خاص و مش بس كده ده جزء كبير جداً من المصرين لا يذهب الى المناسبات هناك لانه يعلم ان المصرين الاخرين يسلكون مسلك محرج في وجود الطعام
    في رأي المتواضع اعتقد ان المصرين لديهم غيرة حريمي اكثر منها عنصرية و بشكل عام اصبح الرجل المصري لا يخجل من اي سلوك حريمي مسيء للرجولة ابتداء من الرقص و هز الوسط و الى ما لا نهاية

    ReplyDelete

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails