Thursday, 29 March 2007

الأشقاء.........تاني

نشرت من يومين هنا الخبر اللي بثته وكالات الأنباء عن اللي حصل للفريق الأوليمبي السعودي لكرة القدم في استراليا وعن الإهانة الكبيرة اللي تعرضوا ليها في المطار والتدقيق اللي حصل لهم في التفتيش واصرار السلطات الأسترالية على ضرورة غسل احذيتهم الرياضية بحجة انها متسخة, وبعد إنتهاء الأجراءات الخاصة بالمطار قامت السلطات الاسترالية بتسكينهم بفندق 3 نجوم بجوار مقبرة.
وابديت طبعا سعادتي باللي عملوه الاستراليون في بعثة السعوديين لأني اعرف السعوديين كويس واعرف انهم يستحقوا اكثر من كدة كمان.
ولا اخفي غضب عدد من اللي قرأوا الموضوع دة من ان الشماتة لا تليق ابدا وانهم عرب ومسلمون وان ماحدث معهم في استراليا ممكن يحصل معاك انت كمان بما انك عربي ومسلم.
ولا انكر برضة ان عدد من قراء الموضوع تعاطف معايا وشاركني مشاعر الفرح في الأشقاء السعوديين.
وكنت قررت اقفل ع الموضوع وكفاية كدة لحد ما حصل حاجتين...ومن عجائب القدر ان الحدثين اللي حصلوا رسخوا جوايا فكرة ان الناس دي عار على الإسلام والمسلمين وان حلال اللي بيحصل ولسة هيحصل فيهم:
طبعا أول حدث هو ان كلب سمو الأمير السعودي اللي مقيم عندنا هو وحاشيته في احد فنادق 6 اكتوبر عضت مواطن مصري غلبان....ليضاف لضحايا الامير وسموه وكلابه...ودول بالمناسبة بالمئات ومرشحين للزيادة بشكل مستمر.
بس دة حدث قُتل بحثا زي ما بيقولوا وواضح ان مفيش فايدة وواضح برضة ان شعار المرحلة (القافلة تسير والكلاب تعوي) بس طبعا المقصود بالكلاب هنا مش كلب الأمير ترك لا سمح الله انما المقصود بالكلاب هو احنا اللي بنعوي وبنطالب الحكومة المصرية بإحترام أدمية مواطنيها الغلابة وإتخاذ اي إجراء مع سموه.......لو خايفين تطردوه من مصر...بلاش.....بس حتى زعقوله قولوا له ما يصحش كدة.
ع العموم دة مش موضوعنا....موضوعنا بقى عن:
مواطنة مصرية تزوجت من سعودي هنا في القاهرة......وسافروا يعيشوا في السعودية وطبقا لوعد العريس مع اهلها كان المفروض يجيب لها شقة........طبعا في المشمش
السعودي.......بعد ما زهق منها رفض الإعتراف اساسا بالزواج وقال انا ماعرفهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش
تخيلوا......حتى مش انا هطلقها ولا انا مش عايزها ولا حتى مش هاجيب لك شقة....لا دة بيقول انا معرفهاش
المهم ان الزوجة رفعت قضية في المحكمة ولم يكن معها من الإثبات للزواج دة إلا 200 صورة لحفل الزفاف اللي تم في القاهرة....قدمتهم للمحكمة وجابت شهود من الجيران اللي اقروا انها زوجته.
تخيلوا الزوجة واهلها قاعدين فين طوال مدة المحاكمة؟!!!!!!!!
في التوقيف
والتوقيف دة يعني السجن....مقعدين المظلومين واللي ضايع حقهم في السجن وسايبين الجاني حر في بلده....لا وكمان دة عمل لهم خروج نهائي وبلا عودة مستغلا سلطته ككفيل
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم.........قمة الظلم والإفتراء
المظلوم في السجن....والظالم حر طليق وبيطالب بطردهم برة السعودية
عموما سلموا لي على الأشقاء....ووالنبي العالم اللي هرتني كلام ع الأخوة والحاجات دي يبطلوا بقى لأن واضح كدة ان بلاوي السعوديين معانا كتير قوي وما خفي كان أعظم
دة الخبر كما نشرته العربية نت.....اسيبكم معاه علشان تستمتعوا بتصرفات الأشقاء:

بعد إخفائه عقد النكاح ونكرانه للزواجمصرية تقدم 200 صورة للقضاء لتؤكد زواجها من سعودي
المصرية نشوى مع زوجها

الدمام ـ عبدالله فرحه
لم تجد المصرية "نشوى" وسيلة لإثبات أنها على ذمة زوجها السعودي "مشعل"، الذي أخفى عقد النكاح، إلا 200 صورة فوتوغرافية وثلاثة أشرطة فيديو لحفل الزفاف لتقدمها إلى قاضي المحكمة الشرعية الكبرى بالدمام الشيخ عبد الرحمن المليفي.
و تقول الزوجة "لقد أخفى مشعل عقد النكاح وأنكر معرفته بي في بداية حضوره للمحكمة ولكنه تراجع بعد أن عرضنا الصور على قاضي المحكمة الشرعية وعند مواجهته قال أنها صور خطوبة فقط".
وتضيف نشوى :"تزوجنا في مصر بتاريخ 5/7/2002م بحضور والد ووالدة زوجي مشعل وعدد من أقاربها وكل أهلي وأقاربنا بمهر خمسين ألف ريال ومؤخر مئة ألف ريال، وقضينا شهر العسل في القاهرة، وعدنا سويًا إلى المملكة وأسكنني في شقة والدتي بالدمام لمدة 6 شهور، لكنه قام بإخفاء العقد وأنكر الزواج مني فتقدمت للمحكمة الشرعية مطالبة إثبات زواجنا أو الحصول على الطلاق ولكنه يرفض كل ذلك".
أما والدة نشوى، "آمال محمد سيف الدين عاكف"، فتقول "عملت خمسة وثلاثين عامًا في المملكة كممرضة بوزارة الصحة وزوجي يرحمه الله (سامي أحمد عفيفي) عمل لدى هيئة سكة الحديد وعند انتهاء خدماته من السكة طلب منا البحث عن كفيل ووجدنا في حينها مشعل الذي وافق على نقل كفالة زوجي بمهنة سائق خاص وبعد فترة طلب يد ابنتي نشوى ورحبنا به لكن ظهرت مشكلة الحصول على موافقة جهة عمله التي لا تسمح له بالزواج من أجنبية فاقترح علينا السفر إلى القاهرة وإتمام مراسم الزواج وتم الزفاف وسط الأهل والجيران والأقارب وعدنا جميعًا إلى المملكة لكن بعد أن طالبناه بتأمين شقة لابنتي ماطل كثيرًا إلى أن أنكر زواجه منها".
وتضيف "في هذه الأثناء توفي زوجي متأثرًا ومتألمًا فقد أجريت له عملية في القلب بمستشفى الملك خالد بالرياض".
وطلب القاضي عبد الرحمن المليفي، القاضي بالمحكمة الكبرى بالدمام، شهادة جيران الطرفين وحضروا وأفادوا بشهادتهم التي تصب في مصلحة الزوجة نشوى كما طلب شهادة اثنان من الحضور للزفاف في القاهرة مصدقاً من قنصلية المملكة ولكنها تأخرت ولم تصل حتى الآن.
ومن جهتها، حاولت السفارة المصرية في الرياض المساهمة في إقناع الأسرة بالسفر إلى القاهرة والمطالبة عن طريق السفارة السعودية مع إعطاء الأسرة مهلة أسبوعين لمراجعة المحكمة.
لكن الأم ونشوى وشقيقتيها (دالي) و (نيفين) يرفضن المغادرة قبل إثبات الزواج أو الحصول على الطلاق المصدق شرعًا وفضّلن البقاء في سجن إدارة الوافدين خاصة أن الزوج (مشعل) طالب بترحيلهن بعد عمل خروج نهائي، وهذا يعني عدم قدرتهن على الانتظار إلى حين انتهاء القضية وسط اختيار الأم وبناتها البقاء في التوقيف لحين الحصول على الطلاق أو إثبات الزواج

4 comments:

  1. خطأ الأخرين لا يبرر أخطائنا

    فالشماته غير مقبوله وسلوكهم مجرم
    ايضاً

    على فكره احنا جيران

    ReplyDelete
  2. يا محمد بك
    لقد بلغت الروح الحلقوم زي مابيقولوا ودول مش طبيعيين
    مستفزين لأبعد حد
    الله يرحمك ياصدام لو كان لعبها صح من الاول كان زمانه خلصنا من الهاموش دة
    عموما انا احترم وجهة نظرك على الرغم من مثاليتها
    بس انا مش فاهم ازاي جيران؟!!!

    ReplyDelete
  3. السعودية لها مواقف كثيرة تضر بسمعه العرب والاسلام والمسلمين
    يكفي فتاوي شيوخهم الكفرت الشيعه وادت للمجازر البتحصل كل يوم فى العراق والمساجد والحسينيات البتتفجر , وكفروا حاجات عجيبة زي الاحتفال باعياد الام والحب والميلاد
    وحرموا اهداء الورود والزهور وغيرها

    الناس دول اضروا الدين اكبر ضرر وصوروا المسلمين على انهم ناس همج ورعاع
    وفى نفس الوقت لما بيسافروا للغرب الكافر على حد وصمهم له بيرتكبوا كل الفواحش الا من رحم ربي

    وهناك العديد والعديد من الازدواجية في فكركم ووعيهم وتعاملهم مع الاخرين

    انا من فترة بسيطة كنت بحبهم لانهم دولة عربية واسلامية وجيران ولكن بعد فترة من التفكر فى افعالهم وانتهاكهم لكل القيم الانسانية والاسلامية اشمئزيت منهم

    لكن يبقي ان اقول بكل بلد فية الطيب والردئ وليسوا سواء
    وهناك سعوديين محترمين وناقمين على اوضاع بلدهم . والله يرحمه جمال عبد الناصر
    كان مظبط حكم آل سعود دا
    وكانوا ايامه لا يسمع لهم صوت


    اسفة للاطالة
    وتقبل ارق تحياتي

    ReplyDelete
  4. السلام عليكم

    مادري من وين ابداء او اش اقول لكن باختسار اكبر عار على العروبه والاسلام انتم ايها المصاريه
    يكفي ان اسمكم ام الدنياء والبيب بالاشاره يفهم وش وش سويتوا مع الفلسطنين على الحدود
    وش عندكم في شرم الشيخ
    وش سويتوا مع الجزائر في كاس افريقيا
    مدرسه بل جامعه في تدريس النصب والاحتيال
    بل في السكر والنكر
    بزنا والواط
    لو لم توفروا هذا الشي في انفسكم وفي بلادكم ما جاء احد الى عندكم و نظر في وجيهكم شاهدوا افلا مكم ومسلسلاتكم تحكي واقعكم ويومياتكم

    هذا شي بسيط مما اردت ان اقوله واشير اليه بدون تفصيل وانتوا اعلم وادرا

    مثل ما تقلون ( اللى بيته من قزاز لا يرمي الناس بالطوب)

    واعتذر اشد الاعتذار الى لكل مصري محترم وغيور على الاسلام والعروبه بدون المساس بلاخرين

    الخثيمي الغامض

    ReplyDelete

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails