Thursday, 22 March 2007

اطلع البلكونة

يا جماعة احنا بجد حارقين دمنا بشكل مش طبيعي وممكن معظمنا يطق وينفجر وبالتالي يموت والنص التاني ممكن يصاب بشلل نصفي او قليله ان ما عاش بقية عمره بعاهة مستديمة.
قاعدين نحرق في دمنا ونقول نقاطع ولا نروح الإستفتاء بتاع الإثنين اللي جاي ومناقشات سخنة وحامية وحاجات تحرق الدم وناس عمالة تتشنج وتقول المقاطعة هي الحل والتاني يرد عليهم ويقول لهم : لا انما المشاركة هي الحل ولازم نوريهم ان احنا لينا رأي وكلام كبير عن التاريخ ولازم نقول كلمة للتاريخ وحاجات كدة كتير.
وتسيب جهاز الكومبيوتر بتاعك وتفتح التليفزيون تلاقي اللوجو الظريف اللي حطينه على قنوات تليفزيون الحكومة (تحديث دستور مصر) وتلاقي الجوقة اياها بتاعة الحزب الوطني عاملين قعدة كدة صغيرة ع القناة الأولى والفضائية وقاعدين يغنوا ويردوا على بعض وتقرر بقى تقلب المحطة وتلاقي الجزيرة بتعرض في نشرتها الإخبارية الغليان اللي في جامعة القاهرة ومظاهرات الطلاب الرافضة لتمويت مصر والمصريين.
تلاقي بعد دة كله إن دماغك غليت وولعت اكتر..........................................................
عايز بقى تخرج من المووود دة؟
اعمل زي ما انا عملت
طلعت البلكوونة
اه بجد بس كدة:
اطلع البلكونة
واتفرج بقى على الشعب اللذيذ ابو دم خفيف اللي مش في دماغه
بنات على سنجة عشرة وصبيان وشباب آخر حلاوة و نعنشة وعربيات احدث موديل طالع منها اصوات كاسيت واكوالايزارات وحاجات جامدة جدا, وناس ماشية بتغني وناس تانية ماشية بتتناقش بصوت عالي وبحرقة دم قلت اكيد دول بقى بيتكلموا عن التعديلات الدستورية اياها, اتاريهم بيتكلموا عن فرصة الزمالك في الفوز على الأهلي في ماتشهم اللي جاي في الدوري.
ومحلات عاملة تخفيضات وناس عمالة تتفرج وتشتري ومحلات اكل مليانة على آخرها.
هيصة وزحمة وناس ولا في دماغها والله لو وقفت 10 اشخاص في الشارع وسألتهم تعرفوا ايه ع التعديلات الدستورية؟
هتلاقي 8 منهم ع الأقل فتح بقه وبرق بعينه كدة وقال لك انت مجنون ولا ايه؟ ايه الكلام الغريب اللي انت بتقوله دة؟!!!
كل ما تقف في بلكونة بيتكم اكتر....كل ما هتنسى الهم والغم والتعديلات والبلاوي دي كلها وهتعيش في موود تاني خالص....موود ناس شايفة ان الحياة حلوة بس نفهمها وشعارهم:
ياعم سيبك......اهي ماشية

3 comments:

  1. انت كان لسة عندك شك انها باظت؟ّ!!!
    معقول لسة بتقول شكلها باظت كدة؟
    دي باظت وضربت ولامؤاخذة كدة عفنت كمان.

    ReplyDelete
  2. انااحلي مكان بالنسبالي لما بكون مخنوقه البلكونه مع ان هنا مافيش بلكونات زي عندنا في مصر بس زمان ايام ماكان في بلكونه وكاست وشريط وكوبايه شاي والحياه بعد كده مالهاش حل
    احلي حل فعلا

    ReplyDelete

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails