Friday, 2 March 2007

الأمير والمصريون.........اكشن عاشر مرة

حفظ قضية نجل الأمير العربي بعد التصالح مع والد الطفلة
دة كان الخبر للي منشور النهاردة الصبح في الأهرام في صدر صفحتها الأولى
والمقصود بالأمير العربي هو ترك بن عبد العزيز وطبعا المقصود بنجله هو احمد ترك عبد العزيز اما والطفلة فهي طفلة مصرية تصادف حظها العاثر وجودها في فندق موفنبيك معقل الامير واسرته واللي كلاب الامير قررت انها تتسلى عليها فقطعت وشها.....حاجة كدة بسيطة
طبعا الخبر اكشن عاشر مرة .....الامير او زوجته او ابنه او بنته يقطعوا في المصريين وينهشوا لحمهم ويمصوا دمهم وينتهي الموضوع بشوية فلوس يرموها في وش الضحية اللي مارسوا عليها ساديتهم وعنفهم ورغبتهم في الايذاء.
طبعا امبارح انا ماصدقتش نفسي لما قريت ان النائب العام قرر منع ابن الامير دة من السفر واحالة الموضوع لمحاكمة قلت مش ممكن انا بحلم معقول دة هيحصل اخيرا في مصر معقول حد من عيلة الامير دة هتحس انها عايشة في بلد فيها قانون وممكن يطبق عليهم وهياخدوا جزائهم.
وقعدت بقى احلم بالموضوع دة من امبارح للنهاردة واتخيل منظر سمو الامير وهو لابس ازرق في ازرق ومقيد بالكلابشات وواقف في القفص وقلت الله .....باين كدة ان العدل ناوي ياخد مجراه في البلد دي بعد ماكان طول عمره مش لاقي مجراه دة فين.
لحد بقى ما عيني وقعت على الصفحة الاولى في الاهرام النهاردة وقريت الخبر اللي فوق دة.
طبعا الفلوس طلعت والراجل اتراضى وطبعا اللي راضوه هم سكرتارية الامير لان مش ممكن الامير هيتكرم ويتعطف ويكلم عبيد احساناتهم زينا كدة.
مش هقول للرجل والد الطفلة غير كلمه واحدة بس الا وهي حسبي الله ونعم الوكيل فيك بعد ما خيبت املنا وقلنا ان الخلاص من العيلة دي هيكون على ايدك بس انت شد حيلك واتمسك بحقك الا ان سحر المال والنفوذ كان اقوى بكتير من كرامة شعب وسمعة بلد.
اما الامير وعيلته فطبعا دول مش هينفع معاهم اي كلام لأن اللي اتكلموا قبلي في الحوادث السابقة ليهم دول كتير قوي انما هقول لهم ماتجربوا تروحوا المغرب ولا دبي ولا حاجة بيقولوا جو الدول دي حلو قوي وكمان في حرية كدة وانفتاح ومفيش ناس غلسة زينا كدة بتعاكس الكلاب بتوعكم وبتستفزهم وسمعت كمان ان البنات هناك حلوين قوي احلى من هنا بكتيييييييييير
اما بقى الفندق الجميل اللي بيربوا كلاب فيه دة فبحب اقول له واضح انك هتخسر 70 مليون بني ادم وهتكسب عائلة ترك بن عبد العزيز وممكن يكون دة فعلا افيد ليك من الناحية المادية ولكن صعب قوي انك تعيش في مكان كل الناس اللي فيه مش هيفتكروك الا بالفندق بتاع الكلاب.
اعتقد ان الموضوع دة صعب قوي على اي فندق
واخيرا احب اوضح لسيادتكم بصفتي شاء حظي العاثر اني اعيش في المملكة السعودية سنتين من عمري ان الكلام دة لو كان حصل في السعودية وكان في مصري لمس سعودي مجرد لمسه كدة ماكناش قرينا ان القضية اتحفظت كنا قرينا جلد مصري في السعودية او ترحيل مصري من السعودية او تعليق مصري على طيارة راجعة من السعودية........!!
على فكرة مش عارف ليه عيلة الامير ترك بن عبد العزيز دي واحنا كمصريين بتفكرني بقصة الأمريكان والهنود الحمر وتقريبا شوية كدة وهيكون مصيرنا زي مصير الهنود الحمر كدة بالضبط.

No comments:

Post a Comment

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails