Friday, 9 February 2007

التوك توك


اصعب حاجة ممكن يواجهها اي واحد لما يناقش قضية معينة هي انه يكون محايد في القضية دي بمعنى انه مايكونشي ليه مصلحة في مساندة طرف على حساب طرف تاني.

انك تنظر لقضية ما نظرة طائر محلق يعني من فوق هتلاقي ان كل طرف من الاطراف ليه منطقه وله وجاهته في التفكير.

انا بتكلم عن موضوع التوك توك والتوك توك دة رغم حجمه الصغير دة الا انه قضية انا متوقع انها هتنفجر مرة واحدة على الرغم انه بدأ يكون مثار جدل فعلا.

بالنسبة للتوك توك الناس منقسمة لفريقين فريق بيطال بالغاء التوك توك دة تماما وانه كارثة جديدة بتضاف للكوارث والمصائب اليومية اللي موجودة في الشارع المصري

الفريق التاني بيشوف ان التوك توك دة جه نجدة من السما وانه من افضل اختراعات القرن العشرين.

بالنسبة للفريق الاول اللي بيشوف التوك توك دة مصيبة رأيهم ان التوك توك دة انتشر بشكل كبير جدا وبصورة عشوائية وفي نفس الوقت التوك توك دة مش مرخص ومن غير نمر وبالتالي سهل جدا انه يعمل اي مصيبة وطبعا عمرك ماهتاخد مع اللي سايقه لا حق ولا باطل لانه مش مرخص اساسا وبعدين اللي بيسوق التوك توك دة اطفال في معظم الحالات وبالتالي فرصة الحوادث معاه بتكون كبيرة جدا.

كمان المشرحة مش ناقصة قتلى والشارع المصري بيعاني من فوضى وعشوائية رهيبة مش مطلوب كمان ان احنا نزود البلاوي اللي في الشارع دي كمان بالتوك توك.

وبعدين انتم مش شايفين الزحمة؟ هي الشوارع ناقصة؟ هيمشوا فين دول؟ دة احنا كدة ساعتها مش هنلاقي مكان الناس تمشي فيها على رجلها.

وبعدين انتم مش شايفين سواقين الميكروباص عاملين ايه في البلد؟ كمان هندور على سواقين التوك توك؟

دة رأي قطاع كبير من الناس وغالبا دة رأي الناس اللي عايشين في المدن او اصحاب السيارات بانواعها واللي بيقاسوا كل يوم على الطرق وفي الشوارع.

الفريق التاني بقى هو انصار التوك توك واللي بيشوف ان الغاء التوك توك دة كارثة بكل المقاييس ومعظم الناس دول قرويين او لا يمتلكوا سيارة من الاساس او محدودي الدخل.

الناس دول بيشوفوا ان التوك توك دة حل ازمة كبيرة جدا لهم لانها وسيلة مواصلات رخيصة جدا لو قارناها مع الميكروباص او التاكسي طبعا.

كمان التوك توك دة بيوصل لاماكن محدش يعرف يوصل لها غيره في القرى والشوارع الضيقة.

واذا كان التوك توك دة مش مرخص خلاص يا دار ما دخلك شر.......رخصوووووه

واذا كنتم خايفين يزحم المدن والطرق والشوارع الرئيسية خلاص اعملوا القوانين اللي تحد من حركته في المدن الكبيرة والشوارع الزحمة بدل ماتحرمونا من وسيلة المواصلات السهلة والرخيصة دي.

كمان التوك توك دة بيشتغل عليه شباب وفاتح بيوت ناس ازاي بكل سهولة وبساطة كدة بتطالب بالغاء التوك توك وتسريح الشباب دة؟

يعني يرجعوا يقعدوا ع القهوة ولا يتحولوا لبلطجية ومجرمين ونبقى حرمناهم من رزقهم وقدمنا للمجتمع على طبق من دهب بلطجية وعواطلية؟

وبعدين بدل ما تتشطروا ع التوك توك شوفو الميكروباص والازمة والمافيا اللي بيسببها السواقين بتوعه كمان الغي الكارو والحنطور اللي لسه بتجري في الشوارع المصرية لحد دلوقتي.

دول كانوا وجهتين النظر وزي مانتم شايفين طالما انت مالكش مصلحة بتحتار ايهم اصح؟

التوك توك دة خطر كبير لازم نحمي الناس والشوارع منه بدري بدري ولا نعمة للناس الغلابة كانوا محتاجينها؟

يعني نديها توك توك ولا بلاها توك توك؟

No comments:

Post a Comment

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails