Friday, 23 February 2007

الزقازيق.........نظرة من داخلها

طلبت معايا النهاردة بصراحة اني اتكلم عن الزقازيق
والزقازيق دي بقى مدينة مصرية عاصمة محافظة الشرقية بتبعد عن القاهرة بتاع 90 كم تقريبا.
على الرغم ان الزقازيق مدينة مش جميلة على الاطلاق ولو حد من سكان القاهرة جه قعد يوم او يومين في الزقازيق لسبب او لآخر تلاقيه مش طايق نفسه .انما على الرغم من كدة مش عارف بحس بالفة بيني وبين البلد دي رغم اني بروح القاهرة كتير ومش منغلق على نفسي جوة الزقازيق الا ان زي ما بيقولوا كل واحد بيحن لأصله وممكن تكون كل يوم بتاكل جاتوه بس في بعض الاحيان بتحن لحتة مخلل وهي دي الزقازيق حتة المخلل بتاعتي.
الزقازيق كمدينة مش كبيرة يعني ممكن تلفها كلها بالعربية بتاعتك في نصف ساعة ودة اللي بيحصل على طول ان انت بتنزل تلف بالعربية بتاعتك وتجيب البلد من اولها لاخرها في نصف ساعة لو الشوارع فاضية كمان.
ولكن في الاونه الاخيرة نقدر نقول ان الزقازيق كمدينة طرأ عليها تغييرات كبيرة عن الاول ابتدت تفتح فيها محلات وتوكيلات تجارية واحنا اللي كنا بنعاني طول عمرنا من التهميش اللي الزقازيق فيه فبتلاقي كنتاكي فتح من كام سنة كمان مؤمن وكمان توكيلات ملابس ابتدت تفتح هناك.
بينقص الزقازيق وبشدة وجود فندق محترم 4 او 5 نجوم ودة يمكن بسبب قربها من القاهرة (90)كم وكمان من المنصورة (60)كم ودة اللي بيخلي المستثمرين يخافوا يعملوا مشروع زي دة.
الزقازيق كمان بتعاني من فوضى مرورية غير عادية وحالة تسيب مروري اعتقد انها بتنفرد بيه عن غيرها من مدن مصر في فوضى من امبراطورية السرفيس مالهاش حل بالاضافة طبعا لضيق الشوارع وكمان المطبات والحفر اللي لو قعدت اكتب لحد بكرة بالليل مش هقدر اوصفها الوصف اللي يليق بيها.
الزقازيق بقى بل الشرقية كلها منكوبة بالسادة المحافظين اللي بيحكموها وكأن صدفة ان ولا واحد منهم يسيب اي بصمة تخللي الناس تفتكره بالخير ولا كمان بالشر الحقيقة.
طبعا الزقازيق فيها جامعة كبيرة وهي جامعة الزقازيق وفيها معظم الكليات ولا ينقصها الا كلية طب اسنان وانا مش عارف هم ليه مقفلين دماغهم في موضوع كلية طب الاسنان زي مايكون حالفين ان دة لا يمكن يحصل ابدا.
كمان الزقازيق فيها بقى القومية ودة شارع وتقدر تقول انه معقل الشباب هناك يقعدوا طول الليل يروحوا وييجوا في شارع القومية بلا اي سبب وبلا هدف ويفضلوا على كدة طول الليل لغاية ما يروحوا.
الزقازيق فيها شباب زي العسل وبنات زي الفل واسر محترمة وناس مستواها الاجتماعي كويس بس بينقصها حاجة مهمة وهي ان الحكومة تعرف كدة وتتعامل مع البلد دي وناسها على هذا الاساس وتجيب اللي يطورها ويضبطها بدل ماتجيب ناس نفسهم يقضوا كام سنة محافظين علشان بعد عمر طويل او قصير يتقال عليهم محافظ سابق وخلاص

No comments:

Post a Comment

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails