Wednesday, 24 January 2007

نفسي

نفسي
نفسي اصحى الصبح كل يوم بمزاجي مش علشان انا لازم اصحى دلوقتي علشان عندي شغل ولازم اقوم من النوم.
نفسي الاقي كل يوم بوفيه مفتوح ع الفطار اكل اللي انا عايزه واسيب اللي انا عايزه ويمكن يكون ماليش نفس فامفطرش خالص.
نفسي لما اقرر اخرج احتار اركب اي عربية فيهم دة طبعا بعد مااكون نقيت الموبايل اللي هيمشي على لون الجزمة.
نفسي مالاقيش الصبح حد غلس قافل عليا باب الجراج واعرف اخرج بسرعة.
نفسي وانا راكب عربيتي مالاقيش قدامي تاكسي غلس بينزل ناس او بيركبهم في نص الشارع.
نفسي مااتكعبلش وانا سايق بميكروباص مهكع طالع منه عيل لونه بقى اسود من القذارة وعمال ينادي ع الناس علشان تركب معاه.
نفسي اقف في اشارة والاقيها سليمة مش عطلانة ولا مهنجة ولا انوارها مكسورة ومدشدشة.
نفسي الاقي عسكري المرور لابس كويس ومهندم وعليه القيمة وبيحرر المخالفات بضمير ومابيخافش من اي حد طالما في الحق.
نفسي وانا واقف في الاشارة مايجيش كام عيل رخم عايزين يبيعوا لي مناديل بالعافية.
نفسي كل الناس تلتزم بالاشارة وبقواعد المرور حتى لو مفيش عسكري او ضابط واقف في الشارع.
نفسي الاقي مكان اركن فيه بكل سهولة ويسر.
نفسي تختفي من قدام الهيئات والمصالح اليافطة اللي مكتوب عليها المكان مخصص لسيارة السيد رئيس الهيئة على الرغم ان المكان دة في الشارع مش في الهيئة.
نفسي مايطلعليش من تحت الارض حد يقول لي وانا بركن عايزين 2 جنيه يا بيه.
نفسي مالاقيش كل محل من المحلات حتى لو حلاق حاطط طوبتين قدام المحل بتاعه علشان محدش يركن قدامه وكأن دة اللي هيجيب له الرزق.
نفسي مالاقيش واحد عمال يبص على واحدة وهي ماشية وبعد ما يعديها يفضل يبص وراه عليها برضة مش عارف ليه؟
نفسي اللي غاويين اذيه وماسكين مفتاح وعمالين يخدشوا في صاج العربيات اللي راكنة يبطلوا الحركة دي بقى.
نفسي تختفي من مصر منظر النسر اللي بيغطي نمر عربيات السادة الضباط مش عارف ليه؟ وكان المطلوب ان الناس تترعب من منظر النسر على النمرة.
نفسي يختفي الزجاج الفاميه اللي بيغطي العربيات في مصر خاصة عربيات السادة الضباط برضة.
نفسي تختفي الواسطة والمحسوبية في مصر للابد.
نفسي الناس تتعامل في اقسام الشرطة معاملة آدمية وكل اللي ليه حق ياخده
نفسي نبطل الجدل بتاع الحجاب دة بقى ونسيب كل الناس احرار في اللي يعملوه ويقولوه طالما كل واحد ليه قناعاته يتمسك بيها ويصر عليها.
نفسي نبطل تجريح في بعض وكل واحد يحترم الرأي الآخر.
نفسي الاهل مايغالوش في طلبات الجواز و خلوا الشباب يتجوزوا بقى.
نفسي اسمع ان كل الحرامية الكبار دخلوا السجن علشان يكونوا عبرة للحرامية الصغيرين
نفسي اشوف الحكومة خدت موقف من اي دوله عربية في مواطن مصري اتهان واتبهدل على ارضها.
نفسي العرب يبطلوا ييجوا مصر يعربدوا فيها ويعرفوا ان مصر اشرف من انها تكون مكان للي بيفكروا فيه.
نفسي الناس تركب مواصلات نضيفة سواء اتوبيسات او قطارات او سيارات اجرة.
نفسي اي عربية اقل من موديل 1990 يمنعوا انها تتحرك في شوارع مصر رأفة بينا وبشوارعنا.
نفسي يلغوا العربيات الكارو والحنطور دة من الوجود واي حمار هيتقفش ماشي في الشارع يتعدم فورا وبلا نقاش.
نفسي موضوع سحب الرخص دة يتلغي بقى ويستبدلوه يغرامات كبيرة تدفعها في وقت محدد بدل ممارسة السادية على الناس وتعذيبهم لحد ما يرجعوا رخصهم مرة تانية.
نفسي اشوف تليفزيون مصر مالوش علاقة بحكومة مصر خالص وبالتالي اؤكد لسيادتكم اني مش هفتح التليفزيون الاقي تامر امين بسيوني في وشي.
نفسي احمد موسى يسيب برنامج القاهرة اليوم وتامر امين يسيب البيت بيتك والله ساعتها هتكون برامج جميلة.
نفسي وانا بقلب في قنوات التليفزيون مااتكعبلش وانا بتفرج كدة في كرم جبر ولا عبد الله كمال علشان ممكن مايكونش معايا ساعتها دوا للأسهال.
نفسي ونفسي ونفسي
ممكن اقعد اكتب للصبح لا دة ممكن ل3 ايام قدام بس ارجع واقول ايه
طولة العمر تبلغ الأمل

No comments:

Post a Comment

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails