Tuesday, 2 January 2007

اتعينت وزيرا للداخلية!!!!!!!!!

وانا قاعد كدة ساعة العصاري قررت اني اكون وزير الداخلية اه وزير الداخليه انا حر انا قررت اني اعين نفسي وزيرا للداخلية وقعدت كدة مع نفسي اقول بما اني بقيت وزير الداخلية ايه الحاجات اللي فاقعاني ومبهدلة مررارتي في الشارع كل يوم وعايز اغيرها وبما اني استوزرت فانا قررت اني اغيرها بقى براحتي.

طبعا اول يوم رحت فيه مكتبي في الوزارة قررت اني استدعي مساعدي لشئون المرور علشان اشوف معاه بقى اللي طول عمره بيحصل في المرور من يوم ما وعيت ع الدنيا ونغيره فورا:

اولا: مفيش حاجة اسمها لوح بيضة ولوح سودة ولوح كبيرة ولوح صغيرة وارقام باينة وارقام عايزة ميكروسكوب علشان تتقري وبادج شرطة على النمرة وبادج قضاء ونيابة وارقام لوح مكتوبة يدوي وارقام مكتوبة بالكومبيوتر حاسس ان في كرنفال في الشارع دة انا حاسس ان انا لو عايز اعمل لون اللوح بتاعتي موف هعملها ومحدش هيكلمني.

علشان كدة انا قررت ان مفيش الكلام دة وان لو كان مين اللي راكب العربية وكانت اللوح مش لونها ابيض ومكتوبة بالكوممبيوتر وبخط واضح وماعلهاش اي بادج لاي مهنة في الدنيا تتسحب رخصها فورا ولو كنت انا اللي سايقها شخصيا.

ثانيا: ليه كل النمر المميزة نلاقيها للسادة الضباط ومعارفهم ومحاسيبهم وانجالهم وابناء عمهم وولاد خالتهم طبعا كل الكلام دة يتلغي فورا واي نمر مميزة يا اما تتوزع بالدور يا اما يتعمل عليها مزاد علني زي ماكل الدول العربية المتخلفة اللي جنبنا دي بتعمل.

ثالثا: الرادارات بقى والمخالفات والذي منه ايه موضوع الكوسة اللي منتشرة في الموضوع دة بشكل رهيب دي بقت فعلا حاجة غير عادية مستفزة جدا بامارة ايه ان السادة الضباط وعيالهم وقرايبهم ومعاهم السادة القضاة واخواتهم ومحاسيبهم ماتتسحبش رخصهم لا وكمان ايه مايدفعوش مخالفات من الاساس بامارة ايه دة حتى والله حرام دة ربنا مايرضاش بالظلم علشان كدة انا اصدرت اوامري فورا بتحويل اي ضابط مرور يخالف القواعد دي للتحقيق فورا وبدون اي رحمة او شفقة وعليه دفع قيمة المخالفة اللي عداها او فوتها علشان الواسطة والمحسوبية والمهلبية.

رابعا: ايه اللبس اللي بيلبسوه عساكر المرور دي دة احنا علينا ميزانية في الوزارة ملهاش اول من اخر ما نجيب للناس الغلابة دى حتى يبقى شكلهم عليه القيمة وكمان عنينا ترتاح لما نبص ليهم وبرضة الناس دي واجهة لمصر برضة واللي يمسهم يمسنا احنا كمان.

خامسا: نزود بقى السرعة المسموح بيها على الطرق زي كل مخاليق ربنا في كل دول العالم ونخليها 120 كم في الساعة لان معظم العربيات اللي موجودة في السوق دلوقتي جديدة وتستحمل السرعة الجديدة دي من غير ما تنقلب ولا حاجة.

احلام احلام احلام بس الظاهر كدة انها مش ممكن تتحقق الا لو اتعينت وزيرا للداخلية مع انها والله العظيم بديهيات وبتمثل الحد الادنى للانضباط في الشارع والمجتمع ككل ولكني استغرب ان عمر ما حد من السادة المسئولين فكر في انه ينفذها طيب ما يجربوا هيخسروا ايه؟!!والله العظيم ساعتها نص مشاكل الشارع المصري هتتحل.

ولو انتم ملاحظين معايا ان عنوان المشاكل دي كلها وحلها بيتلخص في كلمتين الظلم والعدل

الظلم اللي الناس شايفاه من المرور وضباطه اللي معتمد بشكل رهيب على الواسطة والمحسوبية وانت ابن مين علشان اشوف رخصتك هتتسحب ولا لا؟

والعدل اللي لو طبق والله هنعيش في مجتمع آمن تماما بلا احقاد ولا ضغائن.

المهم ان انا صحيت الحمد لله من النوم واكتشفت ان رخصتي مسحوبة ولازم اروح اجيبها بقى علشان انا ماليش ضهر واللي مالوش ضهر ينضرب في البلد دي على بطنه.


No comments:

Post a Comment

نرحب بالرأي و الرأي الأخر

fb comments

wibiya widget

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails